Google shopping

I denne artikel:


Integrationen fungerer ved at du igennem et "prisindeks" overfører dit produktkatalog til Google Shopping. Dit produktkatalog består af en liste over alle de produkter du ønsker at annoncere samt en beskrivelse af det enkelte produkt.

Hvad er Google shopping?

Google Shopping er helt basalt fortalt de annoncer (med billeder), som du ser når du søger på et bestemt produkt på Google. Dette gælder udelukkende for fysiske produkter og ikke services. Det gør denne annonceringsmodel rigtig potent for webshops.
Google Shopping annoncerne kan blive vist på mange forskellige måder, men altid efter en relateret søgning på Google’s søgemaskine:

1. Foroven over tekstannoncerne / organiske søgeresultater

2. I højre side ved siden af tekstannoncerne / organiske søgeresultater

3. Under fanen “Shopping” i toppen af søgemaskinen. Denne funktion er relativt ny og der vil med garanti komme flere muligheder under denne fane

Hvorfor Google shopping?

Der er et par ting, som gør at Google Shopping burde være det første, du går i gang med, når du begynder på digital markedsføring:

Målgruppen

Det vigtigste at lægge tryk på er, at dem du rammer med denne form for markedsføring er nogle mennesker, som rent faktisk aktivt leder efter lige præcis det produkt du tilbyder. I modsætning til mere traditionel annoncering, hvor du måske bruger mange tusindvis af kroner på at få en annonce i en avis. Her ville 5-10% (højt sat) være interesseret i netop dit produkt. Med Google Shopping er det tæt på 100% af alle der aktivt søger dit produkt, som er interesseret i det.

Præcise produktbeskrivelser skaber bedre konvertering

Samtidig viser Google Shopping-annoncerne et billede af produktet, en kort tekst (titel på produktet) og den aktuelle pris. Dermed er den søgende allerede meget kvalificeret når vedkommende klikker på annoncen, og du kan undgå mange unødige klik. Da du betaler pr. klik, undgår du således unødige omkostninger. På den måde sikrer du dig, at du bruger dine annoncekroner bedst muligt.

Nem måde at annoncere på

En anden vigtigt faktor er at det er relativt hurtigt at komme i gang med og let at vedligeholde på sigt.

Hvad skal du bruge for at komme igang med Google Shopping?

For at komme i gang med Google Shopping kræver det helt essentielt to ting: et ‘produktfeed’ og en Google AdWords konto

Hvad er et produktfeed / prisindeks?

Et produktfeed er et stykke meget lang kode med alle informationer (varenr., links, pris og meget mere) omkring produkter kun baseret på tekst. På dansk er det egentligt bare et katalog over alle produkter på din hjemmeside, som er let-læseligt for Google.

Det smarte ved et produktfeed er at Google kan se alle oplysninger omkring dine produkter, men vise dem på en flot måde i deres system. Det betyder også, at hver gang du opdaterer dine produkter på din webshop, så bliver informationen automatisk sendt videre til Google, uden at du skal røre en finger. Dine annoncer er derfor altid dynamiske og opdateret - det hele kan kun lade sig gøre pga. disse ‘produktfeeds.

I Hostedshop har vi gjort disse produktfeeds tilgængelige for dig, så du er klar til at komme i gang med Google Shopping. 

Hvad er en Google AdWords konto?

En Google AdWords konto er til alle mulige forskellige annonceringsmuligheder inden for Google’s annoncerings-univers. Det kan være tekstannoncerne, som du også ser i søgemaskinen. Det kan være YouTube reklamefilm eller de grafiske banner-annoncerne du ser på rigtigt mange hjemmesider. Sidst men ikke mindst, kan det selvfølgelig også være til Google Shopping annoncer.

Google AdWords kontoen er egentligt bare et stort program, hvor du samler al din annoncering hos Google på en brugervenlig måde.

Hvad koster Google Shopping?

Der er to forskellige ting, som man skal forholde sig til ift. annoncering med Google Shopping. Der er nemlig en opsætning af Google Shopping, som kan være ret kompleks, medmindre man har erfaring med dette fra tidligere - og derudover, så vil der også være nogle kroner og øre, som skal bruges på annoncering til Google.

Først og fremmest skal Google Shopping sættes op. Hvis du ikke har erfaring med at opsætte Google Shopping, kan du med fordel overveje at få hjælp af et bureau til opsætningen.

Derudover, så skal Google også have penge for at vise dine annoncer, når det hele er blevet sat op. Dette kan variere utrolig meget fra branche til branche - meget afhængig af efterspørgslen og konkurrencen på dit produkt. Foreslået budget pr. måned til Google vil starte på 1.500 kr. og opefter.

Det vigtige at vide omkring budgettet til Google er, at der ingen binding er på denne. Så hvis du finder ud af, at det ikke giver dine penge tilbage med en god avance, så kan du stoppe betalingen fra dag til dag. Det samme gælder, hvis du - omvendt - kan se, at det går rigtigt godt; så kan du skrue op for budgettet, så flere mennesker også ser dine annoncer; eller at du får en lidt mere prominent position ift. dine konkurrenter.

FAQ

Q: Hvor vises mine annoncer?

A: Primært i Google’s søgemaskine og deres ‘Shopping’ fane.

 

Q: Hvorfor vælge Google Shopping?

ADet er nemt, billigt og hurtigt - Google’s mest effektive værktøj

 

QHvad koster Google Shopping?

A Meget varierende fra branche til branche, men mindre end de fleste andre markedsføringkanaler ift. hvad du får igen. Læs evt. mere i teksten "Hvad koster det".

 

QEr et højere budget lig med flere visninger?

AJa - og/eller bedre placeringer.

 

QHvordan afregnes budgettet til Google?

AVia dit eget betalingskort direkte til Google.

 

QHvad krav stilles der til hjemmesiden?

ADu skal have: Mulighed for levering til døren, EAN-nummer (stregkode), SSL / HTTPS på sider med personlige oplysninger og synlige handelsbetingelser.