Facebook shopping

I denne artikel:


Integrationen virker ved, at du overfører dit produktkatalog til Facebook. Dit produktkatalog er en fil, der indeholder en liste over alle de produkter, du vil annoncere for. Kataloget indeholder en beskrivelse af hvert enkelt produkt med et id, navn, kategori, tilgængelighed, webadresse til produktet og billedet. 

Hvad er Facebook Dynamic Product Ads?

Facebook DPA er de annoncer, som du garanteret ofte har set, hvis du har været inde og lede efter et par nye sko eller tøj - og så kort efter bliver du ramt af en annonce fra den hjemmeside du lige har været inde og kigge på, af nøjagtigt det produkt, som du har kigget på - og evt. med nogle produkter der minder om det.

Det er Facebook DPA og det fungerer, som langt det bedste værktøj i Facebooks annonce-univers, hvis du allerede skaber trafik til din webshop.

Facebook DPA annoncer kan du se næsten overalt på Facebook, men du vil primært se dem i dit ‘newsfeed’, enten på telefonen eller på computeren. De kan dog også godt dukke op eksempelvis ved siden af billeder du har gjort store eller lign. Hvis man slår det til, så kan annoncerne faktisk også blive vist udenfor Facebook, i deres annonce-netværk. Det kan være i en app til telefonen, der samarbejder med Facebook.

Hvorfor vælge Facebook Dynamic Product Ads?

Først og fremmest: det er super billigt ift. andre digitale annoncemetoder.
...Men hvorfor er det så billigt?
En af de vigtigste faktorer for online markedsføring er at ramme de helt rigtige mennesker; nogle af dem, som har en stærk interesse i dit produkt. Jo tættere på et køb en potentiel kunde er, jo billigere er de at skabe et salg på. Så derfor vil man rigtigt gerne vise annoncer til sine tidligere besøgende på websitet, med de produkter, som de tidligere har været inde og se på, men ikke købt. Det er et signal om, at de har udvist en stor interesse for produktet.
Det gør Facebook DPA til et rigtigt stærkt medie. Det er muligvis den bedste måde at følge op på dine kunder i den digitale annoncerings-verden, men der er en vigtigt faktor: Trafik. Det kommer vi ind på i det næste afsnit.

Hvad kræver det at kunne lave Facebook Dynamic Product Ads?

For at komme i gang med Facebook DPA kræver det et par forskellige ting:

1.En Facebook-side

2.En Facebook annoncekonto

3.Et Produktfeed i Facebooks interface fra din hjemmeside (Det samme feed du bruger til Google Shopping kan bruges i mange tilfælde)

4.Ovenstående samles så i en Facebook Business Manager

Hvad er et produktfeed / prisindeks?

Et produktfeed er et ekstremt langt stykke kode, som er letlæseligt for Facebook, såvel som mange andre platforme (Google, DBA, Pricerunner, mv.). Det lange stykke kode er blot alle produkter, som vises på din webshop i én lang smøre af tekst.

Det smarte ved sådan et feed er at Facebook kan gå ind og læse hele feedet og derudfra vide, hvilke produkter du har på din webshops, samt vide hvor den skal hente billederne fra og alle andre informationer omkring de produkter du har på din webshop.

Det betyder også, at når du opdaterer et produkt på din hjemmeside, så bliver det automatisk opdateret hos Facebook også. Så når du sætter priserne ned, så bliver den nedsatte pris også vidst på dine dynamiske annoncer (DPA).

Hvad er en Facebook annoncekonto?

Hvis du ikke allerede har dette, så skal det oprettes, for at kunne annoncere på Facebook. Det tager ikke ret mange sekunder at sætte op, men det åbner en masse annonceringsmuligheder på Facebook for de sider du administrerer. Det er også her, at du kobler dit betalingskort på.

Hvad koster Facebook Dynamic Product Ads?

Det afhænger 100% af hvor meget trafik du har på dit website. For størstedelen vil priserne starte fra ca. 300-800 kr. i måneden og så opefter, jo større mængde trafik man har dagligt.

Hvis man gerne vil ramme sine potentielle kunder flere gange dagligt, så kan man godt skrue budgettet op for at gøre det, hvis man virkeligt gerne vil bruge flere penge og det kan godt anbefales for nogle afhængig af branchen, men oftest ikke.

Det er også vigtigt at vide at dette ikke er bindende og du kan på hvilket som helst tidspunkt skrue op og ned for dit budget på Facebook. Så hvis du er inde i en god stime og du har for travlt, så kan du skrue ned for budgettet - og omvendt, hvis du føler du har en masse trafik du skal have fulgt op på. Du kan også lukke helt ned for det, hvis du ikke føler det giver noget.

FAQ

Q: Hvor vises mine annoncer?

A: Primært i Facebooks newsfeed, for de mennesker der tidligere har besøgt dit website og kigget på produkter

 

Q: Skal jeg starte med Google Shopping eller Facebook DPA som det første?

A: Det kommer an på hvor meget trafik du trækker og hvor stort et potentiale de besøgende på dit website. 9 ud af 10 gange vil Google Shopping dog være det bedste sted at starte.

 

Q: Hvad koster Facebook DPA?

A: Det kan variere en del afhængig af din mængde af trafik på websitet og hvor mange gange du gerne vil ramme dine kunder dagligt. Læs evt. mere i teksten over denne FAQ

 

Q: Er et højere budget lig med flere visninger/salg?

A: Ikke nødvendigvis, for ikke at sige sjældent. Det gælder om at finde et gyldent leje.

 

Q: Hvordan afregnes budgettet til Facebook?

A: Via dit eget betalingskort igennem en Facebook annoncekonto, direkte til Facebook.

 

Q: Hvad krav stilles der til produktfeedet?

A: Der er en del forskellige krav til produktetfeedet, men i Hostedshops setup bliver alle behov dækket helt automatisk. Et problem man ofte ellers ville løbe på var mangel på Brand, GTIN, MPN

 

Q: Hvis en kunde allerede har købt et produkt, vil jeg så bruge penge på at vise dem det samme produkt igen? Det lyder ikke smart.

A: Nej. Man udelukker alle, som har købt, for at se annoncerne på de produkter, som de har lavet en ordre på.