OnPay
I denne artikel:
Introduktion
Med en betalingsgateway fra OnPay kan dine kunder nemt og sikkert betale online med alle gængse betalingskort, MobilePay, Apple Pay, Google Pay og ViaBill mv. (se alle tilgængelige betalingsmuligheder her). Da OnPay forhandles igennem os kan vores kundeservice være behjælpelig med opsætning og support da vi kender systemet til bunds.
En betalingsgateway fungerer som det mellemled der varetager formidlingen af betalingstransaktioner imellem shoppen og indløseren (læs mere om indløsere her). OnPay er PCI certificeret hvilket betyder, at løsningen lever op til kortindustriens fælles sikkerhedsstandard og krav vedrørende datasikkerheden omkring betalinger. OnPay benyttes på utallige shops, både vores egne og som plugin og til egenimplementering til andre shopsystemer og websites. OnPay kan sågar benyttes som standalone betalingsløsning, altså uden en tilknyttet webshop.
Praktisk information
For at kunne tage imod betaling i din webshopshop skal du først og fremmest have en indløsningsaftale. En indløsningsaftale betyder at din virksomhed er godkendt til at tage imod betalinger online, og kan omfatte en eller flere korttyper, alt efter hvilke kort din aftale med indløseren omfatter - dette aftales efter ønske med indløseren. Du kan se hvilke indløsere OnPay understøtter her.
- En aftale med Clearhaus kan omfatte alle gængse betalingskort (Visa/Dankort, Visa, Mastercard mv.), på nær et rent Dankort (læs mere om fordeling af Dankort og Visa/Dankort udstedt i Danmark her). Oprettelsen gennemføres på 1-3 dage, og indbefatter ingen månedlige gebyrer eller oprettelsesgebyr.
- En aftale med Nets kan omfatte alle gængse betalingskort inkl. rent Dankort. Oprettelsen gennemføres på 8-14 dage, og kan indbefatte gebyrer, som Nets specificerer i forbindelse med individuelle tilbud på indløsningsaftaler.
Når indløseren har godkendt din aftale modtager du informationer til indsætning i OnPay, hvilket du kan læse mere omkring her. Bemærk: Der kan gå op til 24 timer fra du modtager informationerne fra indløseren til, at aftalen er aktiv og kan benyttes online.
Hvordan fungerer det?
I praksis fungerer det således at når kunden vælger betalingsmetode og gennemfører købet under checkout i shoppen, så åbnes OnPay betalingsvinduet på foranledning af shoppen, som formidler informationerne til OnPay. Og når kunden har indtastet sine kortoplysninger, kontakter OnPay indløseren, der ud over at validere shopejerens indløsningsaftale også gennemgår kundens kortoplysninger via kundens bank, og gennemtvinger evt. 3D-Secure (sikkerhedsvalidering). Alle disse handlinger foretages i det øjeblik at kunden gennemfører sin betaling i betalingsvinduet.
Når betalingen er godkendt, returnerer OnPay svaret til shoppen, der behandler ordren videre. Når du er klar til at sende varerne til kunden, hæver du pengene inde fra shoppens administration (dette kan også gøre dette direkte i OnPay, men er ikke nødvendigt med mindre jeres forretningsgang fordrer dette. Læs mere her). Pengene reserveres på kundens betalingskort, hvorefter de hæves af shopejeren, når varen afsendes. Hvis man ønsker at tilbageføre et beløb til kunden, gøres dette også fra shoppens administration. Informationer ved transaktionen vises på den pågældende ordre. Ønsker man at gå mere i dybden med en betaling, kan transaktionsloggen i OnPay fortælle mere om forløbet f.eks. om betalingen er blevet afvist af banken mv.
Indløseren står for udbetaling af de beløb du modtager for salg på din shop. Indløseren håndterer med andre ord pengene, der overføres til det kontonummer som din aftale er oprettet med ved indløseren. Dette gælder også for MobilePay og andre wallet betalinger, der udbetales på samme måde som kort-transaktioner.
Bemærk: En indløsningsaftale kræver, at du har et CVR-nummer. Du kan altså ikke oprette en indløsningsaftale uden først, at oprette et momsnummer. Det er f.eks. ikke tilstrækkeligt, at benytte en privat MobilePay konto til online salg (det er imod MobilePays forretningsbetingelser). Her skal du benytte en MobilePay erhvervskonto, og tilknytte den til OnPay.
Værd at vide: Mht. overførsel af beløb fra Nets til shopejers bankkonto, så udspecificeres dankort transaktioner altid enkeltvis, fordi de er dagsafregnet. Internationale transaktioner (Visa/MasterCard mv.) udspecificeres samlet, fordi de opgøres med større mellemrum. Nets tilbyder ikke at man kan ændre på dette. Til gengæld sender Nets en PDF med udspecificering af transaktionerne, så informationerne er tilgængelige. Du kan ligeledes bede Nets om at udlevere informationerne i CSV-format, til import i økonomisystem mv. til afstemning.
Om 3D-Secure
3D-Secure og Dankort Secured by Nets er teknologier beregnet til at begrænse svindel ved online-handel. Dette betyder i praksis at kortholder (kunden) skal godkende sit køb via en SMS-kode som sendes til kundens telefon under betalingsproceduren, hvis ordren overstiger en foruddefineret beløbsgrænse. Er kundens telefonnummer ikke tilknyttet betalingskortet, bliver kunden bedt om at tilknytte sit telefonnummer via NemID/MitID, første gang et køb med 3D-Secure gennemføres.
3D-Secure gælder internationale kort (Visa/MasterCard mv.), hvor Dankort Secured by Nets gælder for Dankort. Sidstnævnte er Nets egen teknologi, som har mange ligheder med 3D-Secure, der er en international standard, omend de ikke er ens på alle punkter. 3D-Secure forudsætter at det er inkluderet i din indløsningsaftale ved Nets. Herefter kan du slå 3D-Secure til i OnPay (dette kan være et tilkøb alt efter abonnementstype). Dankort Secured by Nets aktiveres direkte i OnPay og kræver ikke opsætning ved Nets.
- Beløbsgrænser for 3D-Secure: Som standard skal køb på 2000 DKK og derover gennemføres med en SMS-kode. Grænsen kan dog sænkes hvis der er mistanke om svindel, via adfærdsvurdering i processen.
- Beløbsgrænser for Dankort Secured by Nets: Som standard skal køb på 450 DKK og derover gennemføres med en SMS-kode. Grænsen kan dog sænkes hvis der er mistanke om svindel, via adfærdsvurdering i processen.
Bemærk: Da MobilePay indbefatter validering af køberen under registrering og installation af appen, er der som standard ikke 3D-Secure på MobilePay betalinger. Dette kan dog tilkøbes ved Nets hvis man ønsker det.
Opsætning af OnPay
Når du har modtaget informationerne til din indløsningsaftale, skal disse indsættes i OnPay. Hvis du ikke allerede har et OnPay abonnement kan du bestille dette via dit kundecenter, eller ved at kontakte vores kundeservice.
Du logger ind i OnPay på denne side med den e-mailadresse, som du benyttede under oprettelsen af dine abonnementer ved os. Hvis du endnu ikke har oprettet en adgangskode, kan du klikke på "Forgot your password?" og angive din e-mailadresse i feltet.
Bemærk: Skifter du bankkonto eller får nyt CVR-nummer kræver dette en ny indløsningsaftale. I dette tilfælde er det vigtigt at du får afviklet evt. afventende transaktioner i OnPay, inden du sætter den nye aftale op i systemet. Hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med et skifte af betalingssystem, er du velkommen til at kontakte os så vi kan hjælpe dig videre.
Testtilstand
OnPay starter i testtilstand, og kan benyttes med OnPay testkort til at gennemføre prøvebetalinger. Når du er klar til at gennemføre et køb med et rigtigt betalingskort, skal du sætte OnPay i produktions tilstand. Dette gøres under i OnPay under Indstillinger > Generelle indstillinger > sektionen "Tilstand" (dette er kun muligt hvis du har et aktivt OnPay abonnement, enten som en del af et shop abonnement eller igennem et separat OnPay abonnement). OnPay tillader ikke at gennemføre køb på rigtige betalingskort, så længe OnPay er i testtilstand.
Tilkobling af OnPay med din webshop
Når din indløsningsaftale er indsat i OnPay er du klar til at forbinde shoppen med betalingsløsningen. I følgende artikel gennemgår vi opsætningen i shopsystemet:
Relevante OnPay guides
Du finder brugermanualen til OnPay her. Herunder har vi fremhævet en række artikler fra OnPay brugermanualen som er særligt relevante for dig som webshopejer:
- Betalingsvinduer
- Kortregler
- Understøttede indløsere i OnPay
- Understøttede udbydere i OnPay
- Understøttede wallets i OnPay
- Betalinger (transaktioner)
- Testkort og statuskoder
- Ordforklaringer
- SCA (Strong Customer Authentication)
- Login side til OnPay
- Besked om reservation af købsbeløb i OnPay
Relevante shop guides
- Hvordan opsætter jeg betaling?
- Betalingsvinduer og kortregler
- Opsætning af ViaBill
- Opsætning af MobilePay
- Opsætning af Apple Pay
- Opsætning af Google Pay
- Opsætning af Vipps
- Opsætning af Swish
- Opsætning af Klarna Checkout
- Opsætning af PayPal
- Besked om reservation af købsbeløb i checkout
- Videogennemgang af shopsystemet, betaling og ordrebehandling
Nyttige links
- Opret CVR-nummer her
- Bestil en indløsningsaftale ved Clearhaus
- Bestil en indløsningsaftale ved Nets
- Kontakt Clearhaus kundeservice
- Kontakt Nets kundeservice
- OnPays hjemmeside