SEO Redirects

I denne artikel:


Introduktion

Med redirects (også kaldet SEO-Redirects) er det muligt at bestemme hvordan din side skal reagere hvis den indtastede URL ikke findes. Besøgende ledes over til en anden side, bestemt af det pågældende redirect osv. Dette hjælper f.eks. også besøgende søgemaskinerobotter med at indeksere dine aktuelle sider korrekt. Har man f.eks. ikke styr på sine redirects kan man risikere at få en lavere placering på søgemaskinerne, fordi indholdet enten ikke eksisterer eller svarer til forventningerne fra sidste indeksering.

SEO-redirects gør det muligt at omdirigere links ude på nettet, som du måske ikke selv har oprettet (eller har mulighed for at ændre) til andet relevant indhold, hvis den originale side ikke længere eksisterer. Det kunne f.eks. være at en ekstern artikel linker til et produkt, som du sidenhen har ændret, og derfor benytter et SEO-redirect til at føre besøgende videre til en evt. ny side, så du bibeholder din trafik på shoppen.

Hvis du vil monitorere trafikken på din shop, kan vi anbefale denne artikel.

 

I praksis

I denne sektion gennemgår vi hvordan du kan fremsøge, oprette og redigere redirects.

Under Indstillinger > Redirects har du følgende muligheder:

  1. Filtrering og søgning
  2. Import, eksport og oprettelse af redirect
  3. Oversigten viser tydeligt hvilke adresser der viderestilles imellem
  4. Redigering af de individuelle redirects

 

Oprettelse og redigering af redirects tager sig således ud:

  1. URL fra: Her indtaster du den gamle URL:
    Det kan enten være en fuld url eller dele af en url efterfulgt af "*" (stjerne).
    Bruges stjerne-notation vil den matche alle URL's, der starter med den indtastede URL efterfulgt af ét eller flere vilkårlige tegn.

    F.eks. vil
    "http://testshop.dk/gammelurl*"
    matche både:
    "http://testshop.dk/gammelurl/side1/" og
    "http://testshop.dk/gammelurl/side2/"
     

    Dette kan bruges til at redirecte flere forskellige lignende URLs til én bestemt URL med en enkelt linje.

    På grund af *-reglen kan flere redirects matche den samme URL. Derfor gælder det, at det altid er den længste matchende "URL Fra", som bestemmer, hvor der redirectes hen.
    Hvis du f.eks. har opstillet reglerne

    "http://testshop.dk/gammelurl/*" og
    "http://testshop.dk/*"


    og den besøgende taster
    "http://testshop.dk/gammelurl/side1/"

    vil det være
    "http://testshop.dk/gammelurl/*"
    som bestemmer redirected, da den er det længste match af de to redirects.

    Bemærk: Vær opmærksom på ikke at have URLs der redirecter til hinanden, hvilket resulterer i et uendeligt loop.

  2. URL til: Her indtaster du den nye URL.

  3. Type: Her kan du enten vælge imellem Permanent (301) og Midlertidig (302):

    • 301: Fortæller klienten at siden er flyttet permanent, fra adressen i "URL fra" til adressen i "URL til"
    • 302: Fortæller klienten at siden er flyttet midlertidigt. Originaladressen holdes derfor stadigt for gældende
  4. Tvunget: Normalt vil en SEO redirect kun anvendes, hvis der ikke findes indhold på "URL fra". Hvis denne boks bliver krydset af, vil linket blive anvendt uanset hvad. Funktionen giver også mulighed for at overskrive reserverede sider som /cart/ og /checkout/.

Tryk Gem for at sætte de nye redirects i gang.

Bemærk: Det er først når den pågældende side ikke kan vises (fordi den enten er skjult, omdøbt eller slettet) at din SEO-redirect aktiveres. Eller hvis du har sat din redirect til at være tvunget.

 

Nyttige links

  • Læs mere om generel søgemaskineoptimering (SEO) i denne artikel
  • Læs mere om indstillingerne for søgemaskineoptimering i Hostedshop i denne artikel
  • Læs mere om datafelter for SEO-redirects i denne artikel