Søgeoptimering

I denne artikel:


Søgeoptimering, også kaldet "SEO" (som står for "Search Engine Optimization" eller "Søgemaskineoptimering"), er vigtigt for at generere trafik på din webshop. I nedenstående video vil vi gennemgå hvordan du kan søgeoptimere din webshop. 

Alle sider, produkter og produktkategorier i Hostedshop har en funktion kaldet søgeoptimering.  Under søgeoptimering kan du indtaste såkaldte meta-tags i form af titel, beskrivelse og søgeord.

Derudover har du mulighed for at optimere sidens link og "Canonical" tag.

 

  1. Titel: kaldes også "Meta title" og er den overskrift, du ser i søgeresultaterne (det der står med blåt, når du søger på Google). Titlen må maksimalt være 250 tegn, men typisk viser søgemaskinerne kun omkring 70 tegn. Google vægter det første ord i titlen højest, og du skal derfor have dit primære søgeord til at stå først. Bemærk at det første ord kan stå med stort, og at det primære søgeord kan nævnes flere steder i titlen. Dette giver et lille plus i den samlede vægtning. Da titlen som udgangspunkt sammensættes af sidens eller produktets titel, er dette felt som udgangspunkt låst. Men hvis du selv ønsker at angive en anden titel (dette kan i nogen tilfælde give mening), skal du sætte flueben i Manuel indtastning.

    Bemærk: Google kan vælge at vise en anden titel, end den du har tastet ind. Den kan f.eks. vælge at vise en titel, som et andet website har linket din website på, og som den mener passer med med den specifikke søgning.

  2. Beskrivelse: kaldes også "Meta description" og er den tekst, der ses i søgeresultaterne. På Google står denne beskrivelse under titlen. Beskrivelsesteksten, der maksimalt må være på 160 karakterer, giver mulighed for at uddybe titlen. Det er meget vigtigt, at de ord, der indgår som væsentlige i titlen, gentages i beskrivelsen. Også beskrivelsesteksten kan med fordel indeholde dét eller de vigtigste ord mere end én gang.
  3. Søgeord: kaldes også "Meta keywords" og skal adskilles af komma (f.eks. t-shirt, tshirt). Søgeord blev oprindeligt brugt af søgemaskinerne som primærkilde til at analysere en sides indhold. Sådan er det dog ikke længere. Meta keywords, der ikke er synlige på siden, var oprindeligt tænkt som webmasterens mulighed for at fortælle søgemaskinerne om indholdet på en side. Men mange misbrugte meta keywords og skrev keywords, der på ingen måde havde relevans i forhold til den givne side, alene med det formål at lokke folk ind på webløsningen. Dette var naturligvis ikke hensigtsmæssigt, hvorfor Meta keywords blev nedprioriteret i søgemaskinernes vægtning. De bør dog skrives alligevel og altid være et udtryk for det indhold, der reelt findes på siden, da de stadig indgår i vægtningen.
  4. Link: Linket på siden auto-genereres ud fra titlen, som indtastes under sidedata. Det kan dog være en fordel at definere sit eget link. F.eks. kan en side kaldet /shop-løsning/ være bedre at definere som /webshop/, hvis man ønsker en god indeksering på webshop.
    For sider skal du selv oprette 301-redirects fra det gamle link til det nye, hvis det gamle allerede er indekseret af søgemaskinerne.
    For produkter og produktkategorier sørger Hostedshop automatisk for det.
  5. Slå link sammen med canonical: I tilfælde af at indholdet er det samme på f.eks. to sider, er det en fordel at benytte denne funktion. Funktionen sørger for at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content).

 

Nyttige links

  • Læs mere om søgemaskineoptimering her