Forudbestilling af produkter

I denne artikel:


     

    Lad dine kunder forudbestille produkter

    Det er muligt, at lade dine kunder forudbestille produkter, hvis du enten producerer varer på bestilling eller har produkter i restordre med længere ventetid end normalt. Fordelen ved forudbestilling er også, at du undgår forældede transaktioner.

     

    Undgå forældede transaktioner

    Hvis du sælger et produkt, som ikke er på lager (denne mulighed kan både sættes på produktet og i shoppens indstillinger), vil en betalingstransaktion blive oprettet som normalt på ordren. Dog bør man være opmærksom på, at transaktioner forældes og ikke er garanteret gyldighed jo længere der går (nogle transaktioner udløber f.eks. efter 30 dage, hvilket afhænger af korttype). Samtidigt kan et betalingskort være blevet lukket i mellemtiden, fordi kunden har mistet sit kort eller har skiftet bank mv. Dette betyder, at beløbet ikke kan hæves når ordren er klar til afsendelse. I så fald skal sende et nyt betalingslink sendes til kunden, efter aftale. En løsning på dette er i stedet, at sælge produktet som en forudbestilling, hvor transaktionen først oprettes senere når varen er på lager.

     

    Sådan gør du

    Det fungerer således, at når et produkt købes bliver ordren automatisk placeret i ordrestatus "Forudbestilling", og kunden kan ligeledes se på produktets leveringstid, at der er tale om en forudbestilling. Dette virker også på variantprodukter. Når ordren er klar til, at blive behandlet sendes et betalingslink til kunden og det normale ordreflow kan herefter følges.

    Til at starte med forberedes følgende trin i shoppen, hvilket gør, at du kan genbruge opsætningen til alle forudbestillinger fremover.

     

    Forberedende (permanente) indstillinger

    1. Opret en ny ordrestatus under Indstillinger > Webshopindstillinger > Ordrer med navnet "Forudbestilling".
    2. Opret en ny leveringstid under Indstillinger > Leveringstider med teksterne "På lager" og "Forudbestil produktet nu" for hhv. På lager og Ikke på lager.
    3. Betalingsmetoden Efterkrav under Indstillinger > Betaling omdøbes til "Forudbestilling".
    4. Betalingsmetoden sættes ligeledes til at benytte den nye ordrestatus Forudbestilling, der sættes i feltet Ordrestatus ved betaling under redigering af betalingsmetoden.
    5. Opret en leveringsmetode under Indstillinger > Leveringsmetoder, som udelukkende tilknyttes betalingsmetoden Forudbestilling (fjern alle andre markeringer under Tilgængelighed > Betalingsmetoder på fragtmetoden)
    6. Den nye leveringsmetode sættes til kun at være tilgængelig for udvalgte produkter (se artiklen fast fragt). Vi tilknytter produktet i næste afsnit herunder.

     

    Produktindstillinger

    1. Produktet tilknyttes den nye leveringstid ("Forudbestil produktet nu"). Dette gøres under fanen Generelt eller på de enkelte varianter, hvis der er tale om et variantprodukt.
    2. Produktet tilknyttes så den nye leveringsmetode under fanen Generelt i feltet Fast fragtmetode (sæt markering).
    3. Sørg for, at produktet kan købes selv om det ikke er på lager. Dette gøres via feltet Produktet kan købes, selvom det ikke er på lager, som også findes under fanen Generelt på produktet.

    Fremtidige produkter, som skal kunne forudbestilles vil herefter kun skulle tilføjes leveringstid og fragtmetode da resten allerede er sat op.

     

    Ordrebehandling

    Da betalingsmetoden er knyttet til din nye ordrestatus vil ordren blive oprettet med statussen Forudbestilling. Dette betyder også, at du fra ordreoversigten under Ordrer > Alle skal filtrere på ordrestatus "Forudbestillinger" for, at kunne se dine forudbestillinger.

    Når produktet er klar til levering sendes et betalingslink fra ordren. Kunden betaler og ordren behandles derefter som normalt med afsendelse og gennemførsel af betaling.

     

    Relaterede artikler