Ordrestatus

I denne artikel:


Introduktion

Hostedshop tilbyder en række indbyggede ordrestatusser til at dække de fleste behov, når du arbejder med ordrebehandling i din webshop. Nogle ordrestatusser er obligatoriske, så som "Ordre modtaget" og andre er valgfri, alt efter hvilken arbejdsgang du foretrækker. I Hostedshop er det også muligt at definere sine egne ordrestatusser. Dette kan være nyttigt hvis man har en arbejdsgang som kræver nogle andre behandlingsstadier end systemets indbyggede statusser tilbyder. Du kan f.eks. oprette ordrestatus ”Faktura” hvis du ønsker dette, frem for at benytte status ”Afsendt” mv. Det er også muligt at redigere titlen på eksisterende ordrestatusser. Dog er den bagvedliggende funktionalitet (tilknytning af e-mail templates mv.) ikke mulig at ændre, ved de indbyggede ordrestatusser.

Du tilgår denne funktionalitet under Kontrolpanel > Indstillinger > fanebladet "Ordrer".

Hvis du ønsker mere information om behandling af ordrer kan vi anbefale denne artikel.

 

Ordrestatus oversigt

I følgende oversigt kan du se hvad de forskellige ordrestatusser benyttes til, og deres relation til afsendelse af status mails. Bemærk: Ordrestatus "Ordre modtaget", sender altid en mail til kunden. De resterende ordrestatusser er afhængige af følgende indstillinger i shoppen:

  1. At "Send automatisk e-mail ved status ændring" er slået til (overordnet indstilling som du finder under ordredetaljer)
  2. At "Send e-mail til kunde" er slået til på den enkelte ordrestatus e-mailtemplate. Du finder indstillingerne på de enkelte e-mailtemplates under Kontrolpanel > E-mail tekster, og kan læse mere om E-mail tekster her

Gennemgang af ordrestatusser

  • Ordre modtaget: Alle nye ordrer
    Status e-mail: Ordrebekræftelse (sendes automatisk til kunden)
  • Under behandling: Valgfri
    Status e-mail: Slået fra som standard
  • Delvist afsendt: Valgfri
    Status e-mail: Slået til som standard
  • Afsendt: Delvis valgfri (se bemærkninger)
    Status e-mail: Slået til som standard
    Særlig bemærkning: Ved standard opsætning genereres rabatkoder, frigivelse af filer (filsalg) og afsendelse af Trustpilot mail (automatisk feedback service), når ordren sættes til denne status. Du har mulighed for at ændre dette for rabatkoder og filsalg under Kontrolpanel > Indstillinger > fanebladet "Ordrer", under punktet "Filsalg og gavekort adgang".
  • Klar til afhentning: Valgfri
    Status e-mail: Slået til som standard
  • Afhentet: Valgfri
    Status e-mail: Slået til som standard
  • Annulleret: Annullerede ordrer
    Status e-mail: Slået til som standard
    Særlig bemærkning: Ordrer med status "Annulleret", vil ikke blive vist i oversigten for alle modtagne ordrer.
  • Genåbnet: Valgfri
    Status e-mail: Slået fra som standard
  • Ikke modtaget: Ordrer der ikke er gennemført
    Status e-mail: Slået fra som standard
    Særlig bemærkning: Lukker kunden sit browservindue, eller fortryder købet under indtastning af kortoplysninger mv. får ordren denne status. Det er meget normalt at denne status med tiden indeholder en del ordrer pga. adfærdsmønsteret på webshops generelt, hvor kunden er inde og samle en række produkter i kurven for at se om det ligger inden for budgettet mv. I mere sjældne tilfælde, hvis f.eks. betalingssystemet ikke har kunnet få kontakt til indløseren (Clearhaus eller Nets), vil ordren ligge placeret under Ikke modtaget, indtil svaret (også kaldet "callback") fra betalingssystemet kommer igennem til shoppen. Herefter vil ordren automatisk få ordrestatus "Ordre modtaget". Ordrer med status "Ikke modtaget", vil ikke blive vist i oversigten for alle modtagne ordrer, men kræver at du filtrerer ordrelisten efter ordrestatus "Ikke modtaget".
  • Kladde: Benyttes b.la. under manuel oprettelse af ordrer og under oprettelse af kreditnota
    Status e-mail: Slået fra som standard
  • Kreditnota: Krediterede ordrer
    Status e-mail: Slået fra som standard

Bemærk: De ordrestatusser der som standard er slået til, bliver som nævnt længere oppe i artiklen, kun afsendt hvis "Send automatisk e-mail ved status ændring" er slået til under ordredetaljer. Du kan læse mere om denne indstilling her.

Bemærk: Så snart en ordre er bogført (med faktura), vil ordren være låst og kan ikke længere redigeres. Du kan læse mere om bogføringsfunktionen her.

 

Filtrering i ordrelisten

Filtreres der på "Ikke behandlede ordrer" i ordreoversigten (Webshop > Ordrer) vises følgende ordrestatusser:

  • Ordre modtaget
  • Under behandling
  • Delvist afsendt
  • Klar til afhentning
  • Genåbnet

Filtreres der på "Alle modtagne ordrer" vises alle ordrestatusser, på nær ordrestatus Ikke modtaget og Annulleret. Se sektionen Ordrestatus oversigt for yderligere information vedr. ordrestatus.

 

Opsætning

Shoppens indbyggede ordre statusser (som vist på billedet herunder) kan ikke slettes da de er tilknyttet bagvedliggende funktionalitet (afsendelse af specifikke status e-mails) men det er muligt at ændre titler og sortering. Du kan f.eks. ændre ”Afsendt” til ”Faktureret”. Sorteringen bestemmer hvor i shoppens interne lister status placeres i forhold til hinanden, så de statusser du oftest benytter placeres samlet.

Opretter du din egen ordrestatus vil denne fungere som en titel på ordren og indgå som information i til en specifik arbejdsgang. Du kan med andre ord vælge at redigere nuværende ordrestatus og dermed få den bagvedliggende funktionalitet med, hvorimod dine egne statusser fungerer som en indikator uden den bagvedliggende funktionalitet, som man f.eks. finder i status "Ordre modtaget":

 

Klik på Opret ordrestatus for at oprette en ny status. Du kan også klikke på blyanten ud for en af de eksisterende ordrestatusser for at ændre titel og sortering:

 

  • Titel: Titlen som vises alle steder hvor denne status benyttes
  • Medtag under lageroversigt: Medtag produkter i ordrer med denne status under sammentællingen i kolonnen "Antal i ordrer" under lageroversigt
  • Sortering: Skriv et tal for at angive hvor status placeres i forhold til hinanden. Du kan både benytte negative og positive heltalsværdier

 

Nyttige links

  • Læs mere om ordredetaljer her
  • Læs mere om redigering og indstillinger af e-mail tekster her
  • Læs mere om ordrebehandling her