Ordrestatus

I denne artikel:


     

    Introduktion

    En ordres status bestemmer, hvor i ordrebehandlingen ordren befinder sig. Shoppens ordrestatusser er med andre ord hele grundlaget for ordrebehandlingen i shoppen. Ordrestatusser kan både benyttes til, at aktivere funktionalitet som automatisk afsendelse af ordremails, lagertræk og transaktionshåndtering samtidigt med, at orkestrere det overordnede ordreflow - ordre modtaget, under behandling, afsendt, annulleret, krediteret osv.

    Det er muligt, at oprette sine egne ordrestatusser og tilpasse eksisterende til sin forretnings behov. Er der behov for en status for fakturerede ordrer? Så kan man oprette en ny ordrestatus "Faktura" eller omdøbe Afsendt til "Faktura". Dog skal man være opmærksom på den underliggende funktionalitet, som følger med de indbyggede ordrestatusser når man f.eks. ændrer navnet på dem eller benytter dem på anden vis end tiltænkt.

    Vi gennemgår oprettelse og redigering af ordrestatus nederst i artiklen. Se evt. vores guide Hvordan foretager jeg ordrebehandling?, hvis du ønsker at komme igang med behandling af ordrer i shoppen.

     

    Ordrestatus oversigt

    I følgende oversigt kan du se, hvad de forskellige ordrestatusser benyttes til, om de afsender statusmails, foretager lagertræk mv.

    Bemærk: Ordrestatus Ordre modtaget sender altid en mail til kunden uanset indstillingerne på den tilhørende e-mail skabelon. De resterende ordrestatusser er afhængige af følgende indstillinger i shoppen:

    1. At checkboksen Send automatisk e-mail ved status ændring er aktiveret på ordren (overordnet indstilling som du finder på den enkelte ordre)
    2. At Send e-mail til kunde er slået til på den enkelte ordrestatus e-mailtemplate. Du finder indstillingerne på de enkelte e-mailtemplates under Indstillinger > E-mailindhold, og kan læse mere om E-mail tekster her

     

    Ordforklaring

    • Lagertræk: Produktet ajourføres med lagerantal. I dette tilfælde via Automatisk lagerstyring på tværs af shoppen eller på de enkelte produkter.
    • Tilgang: Produktet lægges på lager/lagerantal forøges.
    • Afgang: Produktet trækkes fra lager/lagerantal formindskes.

     

    Gennemgang af ordrestatusser

    • Ordre modtaget: Alle nye ordrer får denne status
      Status e-mail: Ordrebekræftelse (sendes automatisk til kunden)
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring
    • Under behandling: Valgfri
      Status e-mail: Slået fra som standard
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring
    • Delvist afsendt: Valgfri
      Status e-mail: Slået til som standard
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring
    • Afsendt: Delvis valgfri (*se bemærkning)
      Status e-mail: Slået til som standard
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring
      * Ved standard opsætning genereres rabatkoder, frigivelse af filer (filsalg) og afsendelse af Trustpilot mail (automatisk feedback service/AFS) når ordren sættes til denne status. Du har mulighed for at ændre dette for rabatkoder og filsalg under Indstillinger > Webshopindstillinger > fanebladet Ordrer under punktet Filsalg og gavekort adgang.
    • Klar til afhentning: Valgfri
      Status e-mail: Slået til som standard
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring
    • Afhentet: Valgfri
      Status e-mail: Slået til som standard
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring
    • Annulleret: Annullerede ordrer
      Status e-mail: Slået til som standard
      Lagertræk: Tilgang. Hvis ordren flyttes fra en status med afgang lægges produktet tilbage på lager
      Bemærk: Ordrer med status Annulleret vil ikke blive vist i oversigten for alle modtagne ordrer.
    • Genåbnet: Valgfri
      Status e-mail: Slået fra som standard
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring
    • Ikke modtaget: Ordrer, der ikke er gennemført
      Status e-mail: Slået fra som standard
      Lagertræk: Tilgang, hvis ordren flyttes fra en status med afgang lægges produktet tilbage på lager
      Lukker kunden sit browservindue eller fortryder købet under indtastning af kortoplysninger mv. får ordren denne status.

      Det er meget normalt, at denne status med tiden indeholder en del ordrer pga. adfærdsmønsteret på webshops generelt, hvor kunden løbende lægger produkter i kurven for, at se om det ligger inden for budgettet mv. I mere sjældne tilfælde, hvis f.eks. betalingssystemet ikke har kunnet få kontakt til indløseren vil ordren ligge placeret under Ikke modtaget indtil svaret (også kaldet "callback") fra betalingssystemet kommer igennem til shoppen. Herefter vil ordren automatisk få ordrestatus Ordre modtaget. Ordrer med status Ikke modtaget vil ikke blive vist i oversigten for alle modtagne ordrer men kræver, at du filtrerer ordrelisten efter ordrestatus "Ikke modtaget". Læs mere her.
    • Kladde: Benyttes b.la. under manuel oprettelse af ordrer og under oprettelse af kreditnota
      Status e-mail: Slået fra som standard
      Lagertræk: Nej
    • Kreditnota: Krediterede ordrer
      Status e-mail: Slået fra som standard
      Lagertræk: Tilgang, hvis ordren flyttes fra en status med afgang lægges produktet tilbage på lager som ved oprettelse af en kreditnota, der ændres fra ordrestatus Kladde til Kreditnota. Ændring af ordrestatus til Kreditnota på en normal ordre har ingen effekt på lageret. Dette skal ske igennem oprettelse af en kreditnota på ordren.
    • Egenoprettet ordrestatus: Valgfri
      Status e-mail: Ja, baseret på indstillingerne for den tilhørende E-mailindholds-skabelon
      Lagertræk: Afgang, hvis produktet benytter Automatisk lagerstyring

     

    Bemærkninger

    • De ordrestatusser der som standard er slået til bliver (som nævnt længere oppe i artiklen) kun afsendt, hvis checkboksen Send automatisk e-mail ved status ændring er slået til på ordren. Du kan læse mere om denne indstilling her.
    • Så snart en ordre er bogført med faktura vil ordren være låst, og kan ikke længere redigeres. Du kan læse mere om bogføringsfunktionen her.

     

    Filtrering i ordrelisten

    Filtreres på Ikke behandlede ordrer i ordreoversigten vises ordrer med følgende ordrestatusser:

    • Ordre modtaget
    • Under behandling
    • Delvist afsendt
    • Klar til afhentning
    • Genåbnet

    Filtreres på Alle modtagne ordrer vises alle ordrestatusser på nær ordrestatus Ikke modtaget og Annulleret.

     

    Opsætning

    Du finder shoppens ordrestatus-indstillinger under Indstillinger > Webshopindstillinger > fanebladet "Ordrer" ved, at klikke på linket Opret og rediger ordrestatus:

    Shoppens indbyggede ordrestatusser (se billedet herunder) kan ikke slettes da de er tilknyttet bagvedliggende funktionalitet som beskrevet længere oppe i artiklen. Men det er muligt, at ændre titler og sortering. Du kan f.eks. ændre Afsendt til ”Faktureret”. Sorteringen bestemmer, hvor i shoppens interne lister status placeres i forhold til hinanden så de ordrestatusser du oftest benytter kan placeres samlet.

    Klik på Opret ordrestatus i oversigten for, at oprette en ny ordrestatus. Du kan også klikke på blyanten ud for en af de eksisterende ordrestatusser for at ændre titel og sortering:

    • Titel: Titlen som vises alle steder, hvor denne status benyttes
    • Medtag under lageroversigt: Medtag produkter i ordrer med denne status under sammentællingen i kolonnen Antal i ordrer under lageroversigt
    • Sortering: Skriv et tal for, at angive hvor ordrestatus placeres i forhold til hinanden. Du kan både benytte negative og positive heltalsværdier

     

    Værd at vide

    Så snart du opretter en ordrestatus vil den tilhørende e-mailindholds-skabelon være at finde under Indstillinger > E-mailindhold. Her kan du bestemme indholdet og indstillingerne for afsendelse af ordrestatus e-mails.

     

    Nyttige links