Kundegrupper

I denne artikel:


     

    Introduktion

    Med Kundegrupper kan du kategorisere og tildele dine kunder forskellige rettigheder, som kan benyttes til adgangsstyring, segmentering af varegrupper, prisdifferentiering, kundeklubber og særlige rabatter mv. Kundegrupper kan kombineres med pris- og rabatlinjer, rabatgrupper, salgsrabat og gebyr. Kundegrupper er derfor et stærkt værktøj for både B2B og B2C shops.

     

    Oprettelse og redigering

    Du finder kundegrupper under Kunder > Kundegrupper:

    Hvis du klikker på navnet på en eksisterende kundegruppe kan du se, hvilke kunder, som er tilføjet gruppen (herfra kan du også oprette nye kunder). Klik på blyantikonet for, at redigere en eksisterende kundegruppe.

    Klik på Opret kundegruppe for, at oprette en ny kundegruppe:

    1. Titel: Angiv en titel til kundegruppen.
    2. Type: Her kan du vælge om kundegruppen skal være undergruppe til en eksisterende kundegruppe, eller om den skal agere Hovedkategori, altså stå alene.
    3. Beskrivelse: Her kan du tilføje en beskrivelse til internt brug. Der kan være flere grunde til, at notere hvad der ligger til grund for oprettelsen af en kundegruppe. I sær, hvis du har mange forskellige grupper og benytter dem til at segmentere i B2B sammenhæng.

     

    Tildeling af kundegrupper

    Kunder, der har ansøgt om B2B login tildeles automatisk kundegruppen Kunder B2B-login. Du kan læse mere om B2B kunder i denne guide. Ellers oprettes kunder normalt i kundegruppen Kunder og kan herefter tildeles andre kategorier. Tildeling af kundegrupper foregår ved, at gå til Kunder > Alle og vælge den ønskede gruppe i feltet Generelt:

     

    Relaterede artikler

    Hvis du ønsker at vide mere omkring, hvad du kan bruge kundegrupper til kan vi anbefale følgende artikler:

     

    Nyttige links