Formular modul

I denne artikel:


Introduktion

Formularmodulet gør det muligt at opbygge din egen kontaktformular, bestillingsformular, returformular, filafsendelse eller hvilken som helst formular efter behov.

 

Filtilgængelighed

Bemærk: Filer der uploades via formular-modulet, vil være tilgængelige via et direkte link. Du bør derfor være ekstra opmærksom på om filer eller billeder indeholder personoplysninger eller anden følsom information, som ikke må være offentligt tilgængeligt.

 

Opsætning

Du finder formularer under Sidetræ > Opret side > Formular:

Formularmodulet er opdelt i 2 faneblade: Design og Indstillinger. De to faneblade vil blive beskrevet i de følgende afsnit.

 

Design

Første gang du åbner en ny formularside, vil den åbne i et blankt designområde. Her kan du enten vælge en template eller designe en formular fra bunden. Du finder de forskellige templates i det mørke område foroven. Der vil være templates indbygget i systemet samt mulighed for selv at gemme en template. Ved at klikke på en template vil den blive hentet frem, og din formular kan derefter designes med udgangspunkt i den pågældende template.

Hvis du ønsker at starte fra bunden, skal du blot klikke på Skjul templates og derefter begynde at designe din formular. Hertil skal du bruge elementerne i venstre side, som kan trækkes ind i designområdet via drag and drop. F.eks. kan du trække en Fast tekst ind i designområdet, hvorefter en boks åbner sig. Her kan du indtaste en tekst, som beskriver din formular. Klik gem for at gemme elementet. Herefter kan du trække brugerinput bokse ind, f.eks. et tekstfelt hvor kunden skal angive sit navn:

I eksemplet herover vil feltet Titel f.eks. kunne udfyldes med teksten "Navn" og feltet Standard tekst med teksten "Udfyld med dit navn...". Og hvis vi dertil tilføjer et e-mailfelt og et tekstfelt, kan en evt. kontaktformular se således ud:

Som vist på billedet herover er der stjerne * ud for Navn og E-mail, da felterne er påkrævede. Du kan altid redigere din formular, hvis et felt som f.eks. "Besked" skal være påkrævet. Selvom ”påkrævet” ikke er en mulighed i enkeltvalgbokse, så kan man opnå den samme effekt ved at udfylde standardvalg, f.eks. kan du skrive "skal udfyldes".

Hvis du ønsker at sortere de valgte elementer i designområdet, skal du blot holde musen over et element, hvorefter musen skifter til et flytteikon, og du kan flytte elementet til den ønskede placering.

Når du ønsker at redigere eller slette et element, skal du holde musen over elementet i designområdet, hvorefter to ikoner viser sig i højre side. Ved tryk på redigér vil boksen komme frem igen, og du kan redigere elementet. Ved tryk på slet vil elementet blive fjernet fra designområdet.
Alle ændringer der foretages i designområdet, vil blive gemt med det samme. Der er derfor ikke mulighed for at klikke Gem. Du har derimod mulighed for at klikke Gem som template, hvilket gemmer din skabelon som en ny template. De templates du gemmer, kan bruges på tværs af flere sider. Foroven kan du altid slette dine templates, dog ikke dem som er standard i systemet.

 

Indstillinger

Under Indstillinger kan du definere en tekst til send-knappen dvs. den knap, som kunderne bruger til at afsende formularen med. Derudover kan du definere, hvilken side der skal vises efter afsendelse af en formular. Hvis du ønsker den samme side, kan du opsætte indholdet for en bekræftelsesside forneden i tekstfeltet. Der er også mulighed for at sende en kopi af e-mailen til kunden.

I ovenstående eksempel har vi valgt at vise en side i sidetræet, når kunden har sendt sin besked. Denne side er sat til ikke at blive vist i menuen og er således skjult i den normale menu struktur. Indstillingerne for visning i menuen finder du under Sidedata for den pågældende side, i sidetræet:

Husk at klikke Gem når du har foretaget dine valg i Sidedata.