FAQ

I denne artikel:


Hvorfor bliver lagerstatus ikke opdateret?

Hvis lagerstatus ikke bliver opdateret ved en synkronisering, så kan det som regel løses ved at kigge på en af de nedenstående løsningsmuligheder:

  • Undersøg om du har slået lagermodulet til i e-conomic integrationen i Hostedshop administrationen. 
  • Undersøg om dit webhook fungerer korrekt, ved at foretage en test af webhooket. 
  • Hvis din integration har været sat på pause i en periode, så kan det være nødvendigt at foretage en komplet lager-synkronisering. 

 

Kan jeg have 2 webshops på 1 E-conomic integration?

Ja, du kan sagtens have to eller flere webshops koblet på samme e-conomic integration.
Hvis du har flere webshops eller sites ved Hostedshop, så er det muligt at have flere konti koblet til den samme integration. 
Hvis du har flere webshops med forskellige udbydere, så anbefaler vi dig, at kontakte e-conomic for at høre nærmere.

Jeg har fundet et produkt som jeg ikke anvender i min webshop, kan jeg slette det?

Før du sletter nogen produkter, skal du være opmærksom på, at integrationen opretter nogle produkter, som nødvendige for at integrationen kan køre. Du må derfor ikke slette disse produkter:

  • 095 Rabatkode
  • 097 Fragt
  • 0972 Fragt (moms)
  • 098 Transaktionsgebyr

 

Hvorfor bliver mit produkt/variant ikke opdateret?

Hvis du har valgt at tilføje varenumre selv, skal du udfylde feltet varenummer ved hvert produkt. Hvis du lader varenummeret stå tomt, vil integrationen springe over produktet. 

Hvordan ændrer jeg et varenummer?

Du kan som udgangspunkt ikke ændre dine varenumre. Dette skyldes, at ordrer hvori produktet indgår, vil henvise til varenumre som ikke eksisterer længere. Bemærk dog, at så længe et produkt har tomt varenummer i webshoppen, vil integrationen springe over det pågældende produkt.

Så snart et produkt er blevet synkroniseret vil varenummeret blive låst. Hvis du har indtastet et forkert varenummer, må du slette produktet (både fra din webshop og e-conomic). Når du har slettet produktet kan du oprette det på ny, med det rigtige varenummer.

Hvorfor er der en lille uoverensstemmelse mellem fakturabeløbet i shoppen og E-conomic?

Et typisk problem mellem Hostedshop systemet og e-conomic er, at e-conomic kun bruger rabat i procent, mens at Hostedshop kan bruge rabat i både procent og valuta. Der kan derfor kan der opstå små differencer.
Hvis du vil undgå dette kan du bruge procent på dine rabatter i Hostedshop. Dette kan du indstille i e-conomic integrationen under Produktindstillinger

Hvor ofte kører integrationen?

Integrationen kører hvert 15. minut.

Kører integrationen 24 timer i døgnet?

Nej – integrationen må holde pause om natten på grund af backupprocedurer.

Jeg har oprettet et produkt i E-conomic, men det kan ikke ses i webshoppen?

Hvis du ønsker at at produkter skal synkroniseres fra e-conomic til Hostedshop, skal du følge denne guide.

Standard integrationen, med Hostedshop som Master, flytter altid produkter og varianter fra webshoppen over i e-conomic. Integrationen henter således ikke produkter fra e-conomic. Du skal oprette et produkt i webshoppen først. Dernæst bliver det automatisk oprettet i e-conomic.

Integrationen har lige kørt, men ikke alle mine produkter blev oprettet?

Dette kan skyldes en af de følgende muligheder:

Mange produkter

Af praktiske årsager er der en begrænsning på, hvor mange produkter integrationen kan flytte af gangen. Hvis du har oprettet nogle produkter i webshoppen, som ikke blev oprettet i e-conomic, vil integrationen oprette de resterende produkter næste gang.
Manglende varenumre

Hvis du har valgt at tilføje varenumre selv, skal du udfylde feltet varenummer ved hvert produkt. Hvis du lader varenummeret stå tomt, vil integrationen springe over produktet.

Hvilke data bliver synkroniseret ved produkter?

Følgende data flyttes fra webshoppen til e-conomic ved produkter:

  • Varenummer
  • Produktets titel
  • Liste beskrivelse
  • Pris (uden rabat - rabat overføres kun på ordrer)
  • Kostpris (gælder ikke hvis lagermodul er slået til)
  • Vejledende udsalgspris
  • Enhed
  • Stregkode / EAN nummer

Varianternes titel overføres til e-conomic, sammensat ud fra produkt- og variant titlen.

F.eks.: T-shirt Large

Hvilke data bliver synkroniseret ved ordrer?

Følgende data flyttes fra webshoppen til e-conomic ved ordrer:

  • Ordre dato
  • Ordrenummer fra webshop (se tekstfelt 2)
  • Evt. referencenummer
  • Evt. EAN nummer
  • Evt. kundekommentar
  • Debitor
  • Nettobeløb
  • Valuta
  • Information om betalingsmetode (fx kontooverførsel eller kreditkort)
  • Ved kreditkort angives kort-type samt transaktionsnummer
  • Ordrelinjer (varer)
  • Fragt (med / uden moms)
  • Evt. Rabatkode
  • Evt. Transaktionsgebyr

 

Hvilke data bliver synkroniseret ved debitorer?

Følgende data flyttes fra webshoppen til e-conomic ved debitorer:

  • Debitornavn
  • Faktura e-mail
  • Telefonnummer
  • Adresse
  • Postnummer
  • By
  • Valuta
  • Momszone

 

Hvilke data bliver synkroniseret ved lagerstatus?

Følgende hentes fra e-conomic ved lager status:

Instock/ på lager (i webshoppen: lager antal)

Hvorfor skal alle mine produkter placeres i samme varegruppe i E-conomic?

For e-conomic's bogføringssystem har det ingen betydning hvilken gruppe dine produkter bliver placeret i. Når integrationen synkroniserer fra Hostedshop vil den derfor, placere alle dine produkter i den samme varegruppe.
Hvis du ønsker, at dine produkter skal være delt op i e-conomic også, så kan du sagtens flytte dine produkter til en anden varegruppe i e-conomic. Når du har gjort dette i e-conomic vil produktet forblive i denne kategori efter fremtidige synkroniseringer.
Lagermodul bemærkning:
Bemærk at kunder med lagermodul i e-conomic, ikke kan flytte en vare i en "lager" varegruppe til en gruppe uden lager.

Kan jeg flytte et produkt til en anden varegruppe i E-conomic?

Hvis du ikke anvender lagermodul: Ja, så kan du sagtens flytte et produkt til en anden varegruppe i e-conomic. Produkter synkroniseres efter varenummer og det er således ligegyldigt, hvilken varegruppe produktet bliver flyttet til efterfølgende. 
Hvis du anvender lagermodulet: Ja, så kan du flytte dine produkter til en anden varegruppe uden problemer, da e-conomic selv står for at notificere webshoppen om opdateringer af alle produkter.

Jeg vil gerne teste integrationen med en demo fra e-conomic først

Inden du beslutter dig for at anvende Hostedshop’s integration til e-conomic har du mulighed for at afprøve opsætningen.
Følg denne guide for at komme igang med en demo af e-conomic: Før du går igang.

Jeg har en E-conomic konto uden data (tom)

Hvis du lige har købt en Hostedshop Shop og har oprettet en konto hos e-conomic, skal du først og fremmest opsætte din e-conomic.
Bemærk dog, at vi anbefaler, at du får hjælp af professionelle til opsætningen. 
Når dette er gjort skal du opsætte e-conomic integrationen i vores system. 
Tip: Når du har en helt ny webshop kan du lade integrationen oprette alle dine varer automatisk i e-conomic. Dette er klart den nemmeste situation. Du kan ligeså godt oprette dine produkter med korrekte varenumre fra start.

Jeg har haft E-conomic slået til tidligere på min webshop

Hvis du allerede har testet e-conomic eller har haft e-conomic tidligere kan dine produkter, varianter og ordrer være allerede synkroniserede. Webshoppen ”tror” således, at dine produkter allerede er oprettet i e-conomic.

Det første du skal gøre er at nulstille dine produkter og varianter i e-conomic integrationen. På denne måde angiver du, at alle produkter skal oprettes forfra. Det er også en god ide, at tjekke dine indstillinger igennem, så du sikrer dig, at alt er som det skal være.

Hvis dine produkter i webshoppen har samme varenumre, som varer i e-conomic, vil integrationen antage, at produkter skal kædes sammen. Produkter der allerede er oprettet i e-conomic bliver således ikke oprettet igen.
Hvis du har et produkt i webshoppen og en vare i e-conomic, som har samme varenummer, som du ikke ønsker skal være kædet sammen, skal du ændre varenummeret i webshoppen, så det pågældende produkt oprettes korrekt i e-conomic.

Jeg har en E-conomic-konto med eksisterende data

Hvis du allerede har en e-conomic-konto med data, så har du mulighed for, at flytte det over i din Hostedshop-Webshop. 
Vær dog opmærksom på, at e-conomic kun overfører produktets titel, pris, lagerstatus og beskrivelse. Du skal derfor selv sørge for, at indsætte billeder og resten af informationen omkring dine produkter i Hostedshop-systemet. 
 

Multiple e-conomic konti

Hvis du bruger flere sites på din webløsning, og gerne vil holde regnskaberne for disse særskilt, så er det ideelt at køre med flere e-conomic konti. På den måde vil alle køb på de forskellige sites, havne på hver deres e-conomic konto istedet for at de alle havner samme sted.
(bemærk at dette kræver flere abonnementer hos E-conomic)
Nedenstående guide viser dig, hvordan du opsætter flere e-conomic konti i din Hostedshop administration.
1. Klik på   i e-conomic integrationen. 
2. Når du klikker på denne, bliver der automatisk tilføjet en ekstra konto til din webløsning. Denne bliver omdøbt til E-conomic konto 2.
3. Denne løsning skal udfyldes ligesom den første konto. 
4. Når du udfylder denne konto, skal du dog være opmærksom på følgende indstillinger, da disse afhænger af, din første e-conomic konto (benævnt som "grund-konto" herunder).

Tilføj selv varenumre: Denne skal altid være det samme som på din grund-konto da den styrer opbygningen af varenumre i din webshop.
Produkt-id tag: Denne skal altid være det samme som på din grund-konto så er du nemlig sikker på, at der ikke kommer uoverensstemmelser hvis et produkt er tilgængeligt for flere e-conomic konti. 
Variant-id tag: Denne skal altid være det samme som på din grund-konto så er du sikker på, at der ikke kommer uoverensstemmelser hvis et produkt er tilgængeligt for flere e-conomic konti. 
Gaveindpaknings-id tag: Denne skal altid være det samme som på din grund-konto så er du sikker på, at der ikke kommer uoverensstemmelser hvis et produkt er tilgængeligt for flere e-conomic konti.
5. Når du begrænser en konto til et eller flere sites så betyder det, at den kun tager sig af produkter der har med det pågældende site at gøre. Dvs. produkter der enten er tilgængelige på alle sites, eller et eller flere af de specfikke sites som e-conomic kontoen er sat til at styre.
Det samme gælder for ordrer. Det er kun ordrer der er kommet ind via de sites som kontoen styrer som synkroniseres over for den konto. Lagerstyringen er dog ikke påvirket. Det vil sige at det normalt ikke giver mening at kører med lagerstyring på mere end én konto af gangen.
Under fanebladet Nulstilling kan du slette en konto, dog ikke grund-kontoen, alle konti der er oprettet efterfølgende kan altid slettes.

Integrationen går på pause

Hvis din integration går på pause skal du først finde ud af hvorfor.
Integrationen går på pause når en af følgende ting sker:

  • Hvis du sletter den debitorgruppe, som du har valgt i shoppens kontrolpanel.
  • Hvis du sletter eller omdøber navnet på de betalingsbetingelser, som du har valgt i shoppens kontrolpanel.
  • Hvis du sletter det faktura layout, som du har valgt i shoppens kontrolpanel.
  • Hvis der sker en uforudset fejl.

Du kan under historik i e-conomic integrationen se hvorfor integrationen er gået på pause. 
Når du har rettet problemet skal du sørge for, at sætte integrationen i gang igen. Dette gør du under Status Kontoindstillinger.
Ud for Status skal du vælge I gang. Klik herefter Gem.

Din e-conomic integration er nu sat i gang igen.